مركز الدكتورة أمينة مختار

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

موقع لكتابة المقالات والمواضيع الخاصة بصحة المرأة الانجابية وصحة طفلها والرد على الاستفسارات الواردة

مركز الدكتورة أمينة مختار 40 شارع ممفيس كامب شيزار الاسكندرية مصر ت 002035904642
اذا كان لديك استفسار أسألى الدكتورة أمينة مختار
برجاء عدم الكتابة وراء المواضيع الطبية
شاركينا بمواضيعك الطبية بعد ذكر مصدرها

2 مشترك

ارجوك ساعدينى؟؟؟

enshrah

ارجوك ساعدينى؟؟؟ Empty ارجوك ساعدينى؟؟؟

مُساهمة من طرف enshrah الخميس أبريل 22, 2010 5:43 pm

السلام عليكم يا دكتورة انا مشكلتى بدات مع ارتفاع هرمون الحليب من اكتر من سنة انا سودانية متزوجة من سنتين وما حصل حمل ومستقرة فى الصين فى بداية السنة عملت تحاليل كاملة وعملت اشعة صبغية والحمدالله كانت سليمة, نزلت اجازة السودان شهر 2\2009 وعملت تحاليل كاملة مرة اخرى وكل النتائج كانت سليمة عدا البرولاكتين كان معدله زايد بس شوى جدا المهم الدكتور اعطانى دواء promocriptin 2.5mg لمدة 3 شهور وجيت راجعة الصين وكنت كل شهر مع الدورة امشى اعمل تحاليل كاملة ومرات معدل الهرمون يكون منخفض الشهر اللى بعده يرجع يرتفع واستمريت فى العلاج فترة اربعة شهور زيادةوكنت بعمل الفحوصات الصباح بعد مااقوم من النوم حوالى ساعتين ومرات فحصت الظهر والنتائج كانت منخضة بس على طول نتائج الصباح تكون مرتفعة جدا يعنى واصلت فى العلاج لمدة 7 شهور, الان لى 3 شهور وقفت العلاج وكنت بمشى اعمل التحليل بكون معدله منخفض يعنى فى المعدل الطبيعي واخر تحليل كان معدله30miu\ml وفى مرة طلع التحليل اقل من المعدل الطبيعى اثناء اخذ العلاج والدورة ما صارت منتظمة يعنى اتاخرت شهرين
    آسفة للاطالة بس ياريت لو تفيدينى ماذا افعل بعد الان وانا نفسى اكون ام وللعلم زوجى جميع فحوصاته سليمةوعمره30 وانا عمرى 25 وزنى 58كلغ وطولى 156cm
    وعندى سؤال محيرنى ليه كل مرة معدل البرولاكتين بكون مختلف حتى لو التحليل عملتو فى اليوم مرتين؟؟؟؟ وانا دروتى اثناء العلاج كانت منتظمة بس بعد وقف العلاج اتاخرت شهرين والدكتورة اعطتنى دواء حتى تنزلهاونزلت يعنى امس وبكرة ماشة اعمل تحاليل تنصحينى بتحاليل معينة ؟؟؟؟؟وارجو ان احصل على الرد الشافى منك يا دكتورة وجزاك الله الف خير
    الدكتورة أمينة مختار
    Admin

ارجوك ساعدينى؟؟؟ Empty رد: ارجوك ساعدينى؟؟؟

مُساهمة من طرف الدكتورة أمينة مختار السبت أبريل 24, 2010 4:54 am

enshrah كتب:السلام عليكم يا دكتورة انا مشكلتى بدات مع ارتفاع هرمون الحليب من اكتر من سنة انا سودانية متزوجة من سنتين وما حصل حمل ومستقرة فى الصين فى بداية السنة عملت تحاليل كاملة وعملت اشعة صبغية والحمدالله كانت سليمة, نزلت اجازة السودان شهر 2\2009 وعملت تحاليل كاملة مرة اخرى وكل النتائج كانت سليمة عدا البرولاكتين كان معدله زايد بس شوى جدا المهم الدكتور اعطانى دواء promocriptin 2.5mg لمدة 3 شهور وجيت راجعة الصين وكنت كل شهر مع الدورة امشى اعمل تحاليل كاملة ومرات معدل الهرمون يكون منخفض الشهر اللى بعده يرجع يرتفع واستمريت فى العلاج فترة اربعة شهور زيادةوكنت بعمل الفحوصات الصباح بعد مااقوم من النوم حوالى ساعتين ومرات فحصت الظهر والنتائج كانت منخضة بس على طول نتائج الصباح تكون مرتفعة جدا يعنى واصلت فى العلاج لمدة 7 شهور, الان لى 3 شهور وقفت العلاج وكنت بمشى اعمل التحليل بكون معدله منخفض يعنى فى المعدل الطبيعي واخر تحليل كان معدله30miu\ml وفى مرة طلع التحليل اقل من المعدل الطبيعى اثناء اخذ العلاج والدورة ما صارت منتظمة يعنى اتاخرت شهرين
    آسفة للاطالة بس ياريت لو تفيدينى ماذا افعل بعد الان وانا نفسى اكون ام وللعلم زوجى جميع فحوصاته سليمةوعمره30 وانا عمرى 25 وزنى 58كلغ وطولى 156cm
    وعندى سؤال محيرنى ليه كل مرة معدل البرولاكتين بكون مختلف حتى لو التحليل عملتو فى اليوم مرتين؟؟؟؟ وانا دروتى اثناء العلاج كانت منتظمة بس بعد وقف العلاج اتاخرت شهرين والدكتورة اعطتنى دواء حتى تنزلهاونزلت يعنى امس وبكرة ماشة اعمل تحاليل تنصحينى بتحاليل معينة ؟؟؟؟؟وارجو ان احصل على الرد الشافى منك يا دكتورة وجزاك الله الف خير

سوى متابعة للتبويض بالاشعه واشعه بالصبغه لى الانابيب
    enshrah

مُساهمة من طرف enshrah السبت أبريل 24, 2010 7:31 am

اشكرك كثير الشكر على الاهتمام بس بكرة اخر يوم للدورة وما اعرف متى يكمن بدا متابعة البويضة يعنى غى اى يوم وايضا تلك الاشعة متى ؟ وبالنسبة للعلاج هل ارجع اخدتو من اول وجديد قصدى علاج البرولاكتين؟؟ وهل ممكن انا اخد حبوب تنشيط اللى كلوميد من غير استشارة طبيب؟؟
    وماذا بالنسبة لفحص البرولاكتين انسب وقت للفحص والساعة كم ؟ وايضا باقى الهرمونات؟؟
    الدكتورة أمينة مختار
    Admin

مُساهمة من طرف الدكتورة أمينة مختار الجمعة أبريل 30, 2010 7:10 am

enshrah كتب:اشكرك كثير الشكر على الاهتمام بس بكرة اخر يوم للدورة وما اعرف متى يكمن بدا متابعة البويضة يعنى غى اى يوم وايضا تلك الاشعة متى ؟ وبالنسبة للعلاج هل ارجع اخدتو من اول وجديد قصدى علاج البرولاكتين؟؟ وهل ممكن انا اخد حبوب تنشيط اللى كلوميد من غير استشارة طبيب؟؟
    وماذا بالنسبة لفحص البرولاكتين انسب وقت للفحص والساعة كم ؟ وايضا باقى الهرمونات؟؟

استعمال الهرمونات والمنشطات لابد ان يكون تحت اشراف طبى ومتابعه بالاشعه حسب الايام التى يحددها الطبيب
    اما تحليل البرولاكتين فيكون فى اى وقت
    enshrah

مُساهمة من طرف enshrah الجمعة يونيو 04, 2010 6:58 am

السلام عليكم كيف حالك يا دكتورة ؟ارجو ان تكونى بصحة وعافية
    انا من شهر نزلت اجازة السودان ورحت للدكتور وطلع معى تكيس مبايض وبدات فى العلاج اولا اخدت 6 حقن وعملنا موجات بس للاسفماكان فى نتيجة بعدين الدورة بدات من يوم اللى اخدت فيهو اخر حقنة تانى يوم عملت تحاليل وطلعت كالتالى:fsh 13.5iu\l
    lh 15.0iu\l
    prl 15.7ng\ml

وبدات تانى يوم ايضا اخد حبوب كلوميد ومعاها 4 حقن بعد ما خلصت عملت موجات وقال الحمدالله المبيض اليمين استجاب وطلع بويضتيين بس الحجم لسه ما مناسب فأعطانى ايضا حقنتين وتالت يوم اخد حقنة تفجيرية وتم الجماع بعدها على طول ولمدة 10 ايام وبعد مرور 36 ساعة بديت اخد حبوب التثبيت ولمدة 15 يوم سؤالى هو اذا حصل حمل وان شاءالله يحصل ممكن يظهر متى ؟ ومتى اعمل التحليل؟؟ اسفة للاطالة وشكرا لك
    الدكتورة أمينة مختار
    Admin

مُساهمة من طرف الدكتورة أمينة مختار الجمعة يونيو 11, 2010 4:50 am

enshrah كتب:السلام عليكم كيف حالك يا دكتورة ؟ارجو ان تكونى بصحة وعافية
    انا من شهر نزلت اجازة السودان ورحت للدكتور وطلع معى تكيس مبايض وبدات فى العلاج اولا اخدت 6 حقن وعملنا موجات بس للاسفماكان فى نتيجة بعدين الدورة بدات من يوم اللى اخدت فيهو اخر حقنة تانى يوم عملت تحاليل وطلعت كالتالى:fsh 13.5iu\l
    lh 15.0iu\l
    prl 15.7ng\ml

وبدات تانى يوم ايضا اخد حبوب كلوميد ومعاها 4 حقن بعد ما خلصت عملت موجات وقال الحمدالله المبيض اليمين استجاب وطلع بويضتيين بس الحجم لسه ما مناسب فأعطانى ايضا حقنتين وتالت يوم اخد حقنة تفجيرية وتم الجماع بعدها على طول ولمدة 10 ايام وبعد مرور 36 ساعة بديت اخد حبوب التثبيت ولمدة 15 يوم سؤالى هو اذا حصل حمل وان شاءالله يحصل ممكن يظهر متى ؟ ومتى اعمل التحليل؟؟ اسفة للاطالة وشكرا لك

تحليل الحمل بالدم يكون بعد الابر باسبوعين
    enshrah

مُساهمة من طرف enshrah الأربعاء يونيو 16, 2010 8:01 am

كيفك يا دكتورة ؟
    الدورة نزلت يوم 8\6 وعملت تحاليل يوم 11\6 وكانت النتيجة كالتالى:
    FSH 4.75 IU\L
    LH 5.13 IU\L
    PRL 19.72 ug\L
    PGN 36.6 nmol\L
    TTE 2.25 nmol\L
    E2 888.26 pmol\L

ياريت يا دكتورة توضحى لى اخر 3 فحوصات معناها شنو؟ ومقارنة بفحوصات الدورة اللى قبلها احسن ولا لا ؟ وتنصحينى بشنو ؟ وايضا اريد ان اعرف ايام الخصوبة عندى الدورة الفاتت كانت يوم 8\5 والاخيرة يوم 8\6 يا ريت تساعدينى وهل علاج الابر والمنشطات مضر ولا لا ؟ لانو الدكتور قال انى اخدتو الشهر الفات الشهر دا مافى وتانى الا الشهر الجاى وشكرا ليك

مواضيع مماثلة

-

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 08, 2024 3:41 am